Šis straipsnis – šeštasis ir paskutinis iš serijos apie svetainių kūrimą. Jeigu norite savo verslui be programavimo žinių susikurti svetainę, ar bent jau susidaryti geresnį vaizdą iš ko susideda svetainių kūrimo procesas – ši serija yra tai ko ieškote. Pirmasis įrašas apie turinio valdymo sistemos pasirinkimą.
Praėjusį kartą aptarėme WordPress (WP) temos diegimo procesą, tad šią savaitę mums liko įskiepiai – įvairūs funkcionalumai ir kitų paslaugų integracijos, kurias galite lengvai įsidiegti (be programavimo).
Įskiepiai diegiami ir valdomi per „Įskiepiai“ (Plugins) meniu punktą. Atsidariusiame lange galėsite rasti visus šiuo metu sudiegtus ir aktyvuotus/išjungtus įskiepius, bei viršuje esančiu mygtuku „Įdiegti įskiepį“ galite pridėti naujų.
Kone visus išleistus įskiepius galite rasti pasinaudodami paieškos forma šiame lange, bei taip pat, kaip ir temose, galite įkelti .zip archyvą (tik nepamirškite įkėlus ir aktyvuoti!).
Keli patarimai dėl įskiepių priežiūros:
– Nuolatos tikrinkite ar nėra įskiepių atnaujinimų – dažniausiai WP saugumo problemos kyla iš neatnaujinamų įskiepių (randamos saugumo problemos naujesnėse versijose ištaisomos);
– Jei įskiepis, atliekantis kažkokią konkrečią funkciją netobulinamas, geriau pasiieškoti labiau kūrėjų palaikomų alternatyvų – kadangi niekas nebeprižiūri įskiepio kodo, tikėtina, kad saugumo problemų niekas ir neatras bei netaisys;
– Nenaudojamus įskiepius ištrinkite (pilnai, tik išjungti neužtenka) – visas papildomas kodas apkrauna svetainės krovimo laiką, tad nereikalingas, bet nuolatos fone besikraunantis įskiepis tik trukdo.
Žemiau – sąrašas funkcionalumų, kurių reiktų sėkmingoms svetainėms, bei kokie įskiepiai tas funkcijas gali atlikti:
Kontaktų formos
Vienas dažniausių svetainių savininkų tikslų – tai kad lankytojai galėtų susisiekti su verslu kiek įmanoma patogiau. Žinoma, svetainėje galima nurodyti el. pašto adresą ar telefono numerį, tačiau kartais vartotojams patogiau žinutę išsiųsti čia ir dabar. Vienas paprasčiausių būdų tai padaryti – tai turėti puslapį su kontaktų forma – keliais laukeliais su esmine komunikacijos informacija, kaip kliento duomenys, tikslas ir t.t.
Vienas tokių įskiepių yra Contact Form 7. Įskiepis sugeneruoja kodo eilutę, kurią po to galėsite įdėti tiek į įrašus, tiek į puslapius, o lankytojų žinutės ateis tiesiai į nustatymuose nurodytą pašto dėžutę.
Nors pradiniai laukai tėra keli, o informacija – bazinė, kontaktų formos gali pakeisti net ir labai sudėtingas registracijos formas, nes realaus limito kiek laukų reikalausite užpildyti nėra, o jų tipų taip pat ne vienas (įvairūs pasirinkimo meniu, varnelės ir t.t.).
Naujienlaiškių siuntimo sistemų integracijos
Kita svarbi svetainių funkcija, tai naujienlaiškių prenumerata. Jeigu ketinate versle auginti prenumeratorių kiekį ir užsiimti el. pašto marketingu – geriausiai nuo pat pradžios pradėti rinkti el. paštus.
Kokio įskiepio prireiks priklauso nuo kokią naujienlaiškių siuntimo sistemą naudosite – ar tai lietuviškas mailerlite, MailChimp ar kitas paslaugų teikėjas – jie kartu turi parengę ir įskiepius, kurie padės atvaizduoti el. pašto prenumeratos formas svetainėje*.
* Šie įskiepiai kiek mažiau reikalingi, nes galima formas įdėti ir be jų; bet tuomet tektų rankiniu būdų įkėlinėti kodą.
Paieškos variklių optimizavimo (SEO) įskiepiai
SEO įskiepiai prie visų puslapių ir įrašų prideda papildomą informaciją, kurios prireiks norint Google ir kitiems paieškos varikliams „paaiškinti“, kas yra Jūsų svetainėje. Be šių įskiepių informacija, kurią gaus paieškos varikliai bus labai bazinė, tad jei norite susilaukti lankytojų iš paieškos, reikės susidiegti ir užpildyti informacija šiuos įskiepius.
Rekomenduojami įskiepiai: Yoast SEO arba All in One SEO.
Socialinės medijos integracijos
Pradinė WP versija nepalaiko Facebook, Twitter ar kitų socialinių tinklų dalinimosi, „patinka“ mygtukų ir panašių funkcinalumų. Dalis įskiepių skirti tik vienam socialiniam tinklui, kiti sukuria dalinimosi blokelius su keliais (ar visais) socialinių tinklų mygtukais (kad ir toks, šiame puslapyje, kybantis kairėje naršyklės ekrano pusėje).
Pasvartykite, kuris socialinis tinklas atitinka Jūsų verslo / projekto tikslinę rinką ir paieškoje nesunkiai rasite reikiamą įskiepį. Aš rekomenduoju rinkinius ir daugiau funkcionalumų duodančius įskiepius, pavyzdžiui, sumo.com.
Nuotraukų suspaudimas
Vienas labiausiai svetainių krovimąsi lėtinančių dalykų – tai (per) didelės nuotraukos. Galbūt tiesiog neatkreipėte, kokio dydžio nuotrauką įkėlėte, arba nelabai žinote koks skirtumas – tuomet įskiepiai kaip WP SmushIt kaskart įkeliant naują nuotrauką padarys visą darbą už Jus.
SSL sertifikatai
Diegdami svetainę mes aktyvavome ir SSL sertifikatą – tik, deja, kad viskas būtų iki galo sutvarkyta, mums reikia užtikrinti kelis dalykus, pavyzdžiui, kad visos užklausos į http://mususvetaine.lt būtų iškart nukreipiamos į https://mususvetaine.lt. Tą nesunkiai padarys įskiepis Really Simple SSL.
Kodo įterpimas
Kartais galės prireikti, pavyzdžiui, įdėti Google Analytics (populiariausio lankomumo stebėjimo įrankio) kodą*, bet lįsti tiesiai į temos failus nesinori. Tuomet įskiepis kaip Insert Headers and Footers leis kodą įklijuoti per svetainės administravimo meniu.
* Kartais tokius kodus gali įterpti ir kiti įskiepiai. Pavyzdžiui Google Analytics atveju, SEO įskiepiai turi laukus, kuriuose galite nurodyti Google Analytics skripto numerį, o likęs kodas bus įterptas SEO įskiepio. Taip pat yra įskiepių, kurie atliktų būtent tik tą funkciją, tačiau kaip minėjau ankščiau – geriau turėtų kuo mažiau įskiepių, nes taip užtikrinamas didesnis spartumas.
Svetainės veikimo optimizavimas ir sparta
Šis paskutinis funkcionalumas yra techniškiausias, tačiau noriu paminėti, kad net ir tai galima gana dar nesudėtingai padaryti. Kuomet svetainė išauga, naudojamų įskiepių ir kodo kiekis tampa didelis, svetainės krovimo laikas pradeda ilgėti. Vienas šią problemą galinčių spręsti įskiepių, W3 Total Cache, paprastais pasirinkimais gali žymiai paspartinti svetainės krovimosi laiką.
Tad jei Jūsų svetainės krovimosi laikas prastas (galite pasitikrinti čia), tuomet reiktų pasvarstyti apie tokio įskiepio diegimą ir pritaikymą.
Trumpai aptariau kelis įskiepius, tačiau jų yra gerokai daugiau ir jie atlieka įvairių įvairiausias funkcijas – tad ko prireiks galite žinoti tik Jūs, svetainės valdytojai.
Ir čia mūsų šešių dalių straipsnių serija ir pasibaigs – pradėjome nuo tikslų iškėlimo, susidiegėme svetainę ir galų gale kažką turime – su dizainu ir daugiau funkcijų. Belieka sunkiausia projekto dalis – tai vystyti, tobulinti ir auginti svetainę.
Straipsnio autorius Vilius Kytra rašo ir savo blog’ą apie psichologiją ir knygas, vykdo internetinius projektus NBRANDED komandoje bei pats, savarankiškai.
Išsakyti savo nuomonę